Is er eeuwig leven ?

Ik hoorde eens iemand zeggen: "Mijn leven is al één en al ellende, dacht je nou werkelijk dat ik ook nog op zoek ben naar .....eeuwig leven! Toch hoor je dat mensen soms verlangen naar eeuwig leven. En dat is niet bijzonder want de Bijbel zegt: "God heeft de eeuw in het hart van de mens gelegd". Ieder mens heeft een aangeboren verlangen naar eeuwig leven. Dat komt doordat God je gemaakt heeft naar zijn beeld, om eeuwig te leven. We weten wel dat iedereen ooit sterft, maar de dood blijft iets onnatuurlijks en oneerlijks over zich hebben. Omdat God ons lichaam zo gemaakt heeft, hebben wij het gevoel dat we eigenlijk eeuwig zouden moeten leven.

Toch heeft het eeuwig leven ook veel te maken met ons leven hier en nu.  Zoals de apostel Johannes dat zegt in zijn eerste brief: "Wij weten, dat wij overgegaan zijn uit de dood in het leven, omdat wij de broeders liefhebben. Wie niet liefheeft, blijft in de dood." (Eerste brief van Johannes hoofdstuk 3 vers 14) Als je bij God hoort door je geloof in Jezus Christus, dan hoef je niet bang te zijn voor de dood. Dan ben je overgegaan uit de dood in het leven, het echte leven, het leven dat de moeite waard is, omdat het met God geleefd wordt. En dat leven mag nu al beginnen.

Hieronder volgen nog een aantal gedeelten uit de Bijbel die gaan over eeuwig leven. De meeste zijn uitspraken van Jezus.

Jezus zegt hierover in het boek Johannes (uit de Bijbel) hoofdstuk 6, vers 40: “Mijn Vader wil dat ieder die inziet wie Zijn Zoon is en op Hem vertrouwt, eeuwig leven heeft. Ik zal hen op de laatste dag uit de dood terughalen".

Johannes hoofdstuk 3:15  Opdat ieder die in Mij gelooft, eeuwig leven zal hebben.

Johannes hoofdstuk 3:36  Wie zich aan de Zoon toevertrouwt, heeft eeuwig leven. Wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het eeuwige leven niet ontvangen. Integendeel, de straf van God blijft op hem."

Johannes hoofdstuk 5:24  Het is zoals Ik zeg: Wie naar mijn woorden luistert en gelooft in Hem Die Mij gestuurd heeft, heeft eeuwig leven. Zo iemand wordt niet veroordeeld, maar is overgeplaatst uit de dood in het leven.

Johannes hoofdstuk 6:40  Mijn Vader wil dat ieder die inziet wie Zijn Zoon is en op Hem vertrouwt, eeuwig leven heeft. Ik zal hen op de laatste dag uit de dood terughalen."

Johannes hoofdstuk 6:47  Luister goed: Wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven.

Johannes hoofdstuk 6:54  Maar wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven. Zo iemand zal Ik op de laatste dag uit de dood terughalen.

Johannes hoofdstuk 6:68  Simon Petrus antwoordde: "Naar wie moeten wij toegaan, Here? U bent de enige Die ons over het eeuwige leven kan vertellen.

Johannes hoofdstuk 10: 27 en 28: “Mijn schapen luisteren naar mijn stem en Ik ken ze. Zij volgen Mij en Ik geef hun eeuwig leven. Zij zullen nooit verloren gaan. Niemand kan hen van Mij afnemen.

Johannes hoofdstuk 12:50  God de Vader heeft Mij opgedragen de mensen eeuwig leven te geven. Daarom zeg Ik alleen wat mijn Vader Mij verteld heeft."

Johannes hoofdstuk 17:2  U hebt Hem macht gegeven over alle mensen, om aan ieder die U Hem hebt toevertrouwd, eeuwig leven te geven.

Galaten hoofdstuk 6 vers 8  Wie naar de oude menselijke natuur leeft, kan alleen maar dood en verderf verwachten. Maar wie door de Heilige Geest leeft, zal ervaren dat de Geest eeuwig leven geeft.

Eerste brief van Johannes hoofdstuk 3:15  Wie zijn broeder haat, heeft hem in zijn hart eigenlijk al vermoord. En u weet dat er in het hart van een moordenaar geen plaats is voor het eeuwige leven van God.

Eerste brief van Johannes hoofdstuk 5:11  En wat heeft God dan wel gezegd? Dat Hij ons eeuwig leven heeft gegeven en dat dit leven in Zijn Zoon is.

Eerste brief van Johannes hoofdstuk 5:13  Ik heb dit geschreven aan u, die in de Zoon van God gelooft, om u de zekerheid te geven dat u eeuwig leven hebt.